Cutty Sark makett

58.000 Ft

Készleten

Cikkszám: T014 Kategória:
Leírás

Technikai adatok:

  • MÉRETE: 55 x 9 x 43 magas cm
  • ANYAGA: akácia – más trópusi fák
  • TARTOZÉKOK: a hajómaketthez esztétikus névtáblát és fából készült talpazatot biztosítunk. A talpazatnak köszönhetően, könnyen elhelyezhető a bútoron.
  • CSOMAGOLÁS: a makettet összeszerelve, biztonságos fa védőkeretben és dobozban forgalmazzuk.

A hajó története

Teljes hossz: 85,4 m
Hajótest hossza: 64,7 m
Szélesség: 11 m
Magasság: 64,8 m
Össztömeg: 978,5 tonna
Merülési mélység: 6,4 m
Vízkiszorítás: 2133 tonna
Sebesség:17-18 csomó
Vitorlafelület: 3000 m2 (kiterítve 11 teniszpályát fedne le)

A világörökség részét képező Cutty Sark az egyetlen teaklipper, amit ránk hagyott az utókor. A világ egyik leghíresebb vitorlás hajója, akárcsak Nelson admirális halhatatlan Victory nevű vitorlása.

A mintegy ezer tonnás Cutty Sarkot 1869. november 23-án bocsátották vízre Skóciában. A hajó Hercules Linton tervei alapján készült Dumbatonban, Jock Willis megrendelésére. A hajó neve, Robert Burns skót költő, Tam O’ Shanter c. verséből származik. A történetben szereplő boszorkány egy sokat sejtető, rövid inget (cutty sarkot) visel. Innen ered a hajó elnevezése, bár senki nem érti, pontosan miért is…

A XIX. században a Cutty Sark – mint megannyi társa – egzotikus árut szállított Britanniába a legkülönbözőbb gyarmati országokból. Az angol kompozit építésű klipperek tökéletes példája. (A klipperek három árboccal és teljes vitorlázattal épültek. Nem volt ritka, hogy akár ötven vitorlával is fel volt szerelve egy klipper.) Fénykorában a leggyorsabb volt az összes klipper közül.

A Cutty Sarkot kifejezetten gyors vitorlásnak szánták, az egyre növekvő – nagy profittal kecsegtető – teaszállítási verseny kiszolgálására. A teakereskedelemben a legénység hírneve függött attól, melyik hajó érkezik vissza Kínából Londonba az új szezon első szállítmányával. A sebesség Kína és Anglia között nagyon is számított, ugyanis a befutó hajó különleges jutalomban részesült, mindamellett, hogy a teával való kereskedelemben is nagy előnyre tett szert. A klippereket később a gőzhajók szorították ki a kereskedelemből, mikor megnyitották a Szuezi csatornát. A közel 3-4 hónapos hajóút így 60 napra csökkent. A Szuezi-csatorna ugyanis óriási előnyt biztosított a gőzösöknek, hiszen a sokkal rövidebb utat rövidebb idő alatt járhatták meg, míg a vitorlásoknak továbbra is meg kellett kerülniük a Jóreménység-fokát. Dicsőséges időszaka – nyolcéves teaszállítás és ötévi szénhordás után – akkor következhetett be, amikor hősünket az ausztráliai gyapjú kereskedelmére állították be. Évről évre sebességi rekordokat döntött, amit a hajótest különlegesen ívelt, keskeny formája és a rendkívül nagy vitorlafelület tett lehetővé. Ennek egyik ékes példája, hogy 1883-ban első Sydney-London útját 82 nap alatt tette meg, és ezzel rekordot döntött. Ezt 1885-ben 73 napra faragta. Nyolc klippert – közöttük nagy ellenfelét a Thermopylae-t – hagyott a háta mögött, s a brit klipper minden győzedelmeskedő gőzhajón is édes bosszút állt, amikor teljes vitorlázat alatt, 18 csomós sebességgel megelőzte a Sydneybe tartó Britannia gőzöst.

Az évszázad végére a vitorlák kénytelen-kelletlen mégis átadták helyüket a gőzösöknek. A legtöbb vitorlás hajónak – így a klippereknek is – meglepően rövid volt az átlagos élettartamuk, ez többnyire mindössze tíz évet jelentett. Számos hajó veszett oda ugyanis tengeri balesetekben, mások pedig tűzvészben pusztultak el. A gőzhajók megjelenésével sokukat visszaminősítették az alacsonyabb fuvardíjú áruk szállítására. Az utolsó -túlélők- úszó tárolóként élték végnapjaikat, vagy szenelőhajóként szolgálták a diadalmas gőzösöket. A Cutty Sarknak azonban egészen más sorsa lett. Miután hosszú éveket szolgált portugál lobogó alatt, egy vitorlásokért rajongó, magas rangú angol tengerésztiszt Wilfred Dowman 1922-ben visszavásárolta, és felújítása után oktatóhajóként működtette. Csak később, 1954-ben – irigylésre méltó 84 szolgálati év után – foglalta el helyét Londonban, a greenwichi szárazdokkban, a Nemzeti Tengerészeti Múzeum részeként.

2007. május 21-én a megvénült klipper majdnem odaveszett egy tűzben, melyet a fedélzetén bekapcsolva hagyott porszívó okozott. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a Cutty Sarkon épp restaurálási munkálatok folytak, így a hajó gyomrában felbecsülhetetlen értékű tárgyak zöme, továbbá az árbocok, a kormánykerék és a híres orrdísz sem volt már a fedélzeten. A tűzeset azonban tízmillió fontot tett hozzá a renoválás 25 millió fontos költségéhez. A hajótest a tűzesetben súlyosan megrongálódott, helyreállították, és 2012-ben újra megnyitották

A híres teaklipper sudár, áramvonalas alakjával és sok vitorlájával egyedi hajó, mely minden hajómakett gyűjtő, illetve modellezőnél alap darab.

AJÁNLJUK

Lakások, irodák, éttermek, közösségi terek (hall, lobby, recepció stb.), s bútorok exkluzív kiegészítőjeként ezt az elegáns dísztárgyat. A hajó, vitorláshajó a BOLDOG, EGÉSZSÉGES,SIKERES élet jelképe a keleti hagyományok szerint. A legtöbb lakásban megjelenik valamilyen formában, hogy a lakók életébe gazdagságot hozzon, ahogy a Feng Shui is tanítja. Hajózzon be Önhöz is a szerencse!
A Cutty Sark hajómodell egyedi ajándék szeretteinek: születésnapra,névnapra, évfordulóra, karácsonyra.
Kollégák elbúcsúztatásakor
– a hajó jelképes ajándék, amivel sok szerencsét kívánhat kollégájának, aki új vizekre evez az élettengerén.
Partner számára
– a hajó jelképes ajándék egy értékes partner részére, mellyel elmondhatja: egy hajóban evezünk, egy cél érdekében.
Nászajándékként – egy hajóval szimbolizálva elmondhatjuk jó kívánságainkat a jegyespárnak. Hajózzon be az örök boldogság a közös életükbe.
Édesapjának
– valósítsa meg gyerekkori álmát ezzel a kész hajómakettel. Az öröm biztosan nem marad el!

TISZTÁN TARTÁSA:

Sokan kérdezik, hogy a megvásárolt hajót, hogyan tudnák meg védeni a kosztól, portól. Ehhez különböző megoldásokat nyújtunk, ilyen a vitrin és a porpisztoly.

A hőingadozás, páratartalom változás miatt a hajótesten bekövetkezett repedésekért felelősséget nem vállalunk.