Cutty Sark hajómakett építőkészlet ****

199 990 Ft

Rendelhető, kérjük hívjon.

Beszerzés alatt

Cikkszám RH789 Kategória:
Leírás

Cutty Sark Tea Clipper 1869

  • Mérete: 115 H × 16,5 SZ × 66 M cm
  • Méretarány: 1:78
  • Anyaga: fa, fém, vászon
  • Nehézségi fok:****
    Ha már épített néhány modellt, és van benne gyakorlata, újabb kihívásra vár, valószínűleg ebben a készletben is megtalálja azt és tovább mélyítheti tapasztalatait a hajóépítés terén. A faépítő makett anyagai megfelelnek vagy hasonlóak az eredetileg megépült hajó építőanyagaihoz. Ragasztással, szögeléssel kerülnek összeépítésre.
    A dobozban lévő építési rajz angol és olasz nyelven, lépésről-lépésre segíti a munkát.
    A pontos méreteket a lézer technikával vágott elemek biztosítják.
    A csomagolás nem tartalmaz festéket, ragasztót szerszámokat.
  • Hajó története:
    Teljes hossz: 85,4 m
    Hajótest hossza: 64,7 m
    Szélesség: 11 m
    Magasság: 64,8 m
    Össztömeg: 978,5 tonna
    Merülési mélység: 6,4 m
    Vízkiszorítás: 2133 tonna
    Sebesség:17-18 csomó
    Vitorlafelület: 3000 m2 (kiterítve 11 teniszpályát fedne le)A világörökség részét képező Cutty Sark az egyetlen teaklipper, amit ránk hagyott az utókor. A világ egyik leghíresebb vitorlás hajója, akárcsak Nelson admirális halhatatlan Victory nevű vitorlása.

    A mintegy ezer tonnás Cutty Sarkot 1869. november 23-án bocsátották vízre Skóciában. A hajó Hercules Linton tervei alapján készült Dumbatonban, Jock Willis megrendelésére. A hajó neve, Robert Burns skót költő, Tam O’ Shanter c. verséből származik. A történetben szereplő boszorkány egy sokat sejtető, rövid inget (cutty sarkot) visel. Innen ered a hajó elnevezése, bár senki nem érti, pontosan miért is…

    A XIX. században a Cutty Sark – mint megannyi társa – egzotikus árut szállított Britanniába a legkülönbözőbb gyarmati országokból. Az angol kompozit építésű klipperek tökéletes példája. (A klipperek három árboccal és teljes vitorlázattal épültek. Nem volt ritka, hogy akár ötven vitorlával is fel volt szerelve egy klipper.) Fénykorában a leggyorsabb volt az összes klipper közül.

    A Cutty Sarkot kifejezetten gyors vitorlásnak szánták, az egyre növekvő – nagy profittal kecsegtető – teaszállítási verseny kiszolgálására. A teakereskedelemben a legénység hírneve függött attól, melyik hajó érkezik vissza Kínából Londonba az új szezon első szállítmányával. A sebesség Kína és Anglia között nagyon is számított, ugyanis a befutó hajó különleges jutalomban részesült, mindamellett, hogy a teával való kereskedelemben is nagy előnyre tett szert. A klippereket később a gőzhajók szorították ki a kereskedelemből, mikor megnyitották a Szuezi csatornát. A közel 3-4 hónapos hajóút így 60 napra csökkent. A Szuezi-csatorna ugyanis óriási előnyt biztosított a gőzösöknek, hiszen a sokkal rövidebb utat rövidebb idő alatt járhatták meg, míg a vitorlásoknak továbbra is meg kellett kerülniük a Jóreménység-fokát. Dicsőséges időszaka – nyolcéves teaszállítás és ötévi szénhordás után – akkor következhetett be, amikor hősünket az ausztráliai gyapjú kereskedelmére állították be. Évről évre sebességi rekordokat döntött, amit a hajótest különlegesen ívelt, keskeny formája és a rendkívül nagy vitorlafelület tett lehetővé. Ennek egyik ékes példája, hogy 1883-ban első Sydney-London útját 82 nap alatt tette meg, és ezzel rekordot döntött. Ezt 1885-ben 73 napra faragta. Nyolc klippert – közöttük nagy ellenfelét a Thermopylae-t – hagyott a háta mögött, s a brit klipper minden győzedelmeskedő gőzhajón is édes bosszút állt, amikor teljes vitorlázat alatt, 18 csomós sebességgel megelőzte a Sydneybe tartó Britannia gőzöst.

    Az évszázad végére a vitorlák kénytelen-kelletlen mégis átadták helyüket a gőzösöknek. A legtöbb vitorlás hajónak – így a klippereknek is – meglepően rövid volt az átlagos élettartamuk, ez többnyire mindössze tíz évet jelentett. Számos hajó veszett oda ugyanis tengeri balesetekben, mások pedig tűzvészben pusztultak el. A gőzhajók megjelenésével sokukat visszaminősítették az alacsonyabb fuvardíjú áruk szállítására. Az utolsó -túlélők- úszó tárolóként élték végnapjaikat, vagy szenelőhajóként szolgálták a diadalmas gőzösöket. A Cutty Sarknak azonban egészen más sorsa lett. Miután hosszú éveket szolgált portugál lobogó alatt, egy vitorlásokért rajongó, magas rangú angol tengerésztiszt Wilfred Dowman 1922-ben visszavásárolta, és felújítása után oktatóhajóként működtette. Csak később, 1954-ben – irigylésre méltó 84 szolgálati év után – foglalta el helyét Londonban, a greenwichi szárazdokkban, a Nemzeti Tengerészeti Múzeum részeként.

    2007. május 21-én a megvénült klipper majdnem odaveszett egy tűzben, melyet a fedélzetén bekapcsolva hagyott porszívó okozott. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a Cutty Sarkon épp restaurálási munkálatok folytak, így a hajó gyomrában felbecsülhetetlen értékű tárgyak zöme, továbbá az árbocok, a kormánykerék és a híres orrdísz sem volt már a fedélzeten. A tűzeset azonban tízmillió fontot tett hozzá a renoválás 25 millió fontos költségéhez. A hajótest a tűzesetben súlyosan megrongálódott, helyreállították, és 2012-ben újra megnyitották

    A híres teaklipper sudár, áramvonalas alakjával és sok vitorlájával egyedi hajó, mely minden hajómakett gyűjtő, illetve modellezőnél alap darab.

    The Sergal Kit of the Cutty Sark Features: A double plank on frame hull construction, building plans with general details, English instructions, lost wax brass castings walnut and lime planking, wooden masts and spars, brass and walnut fittings, etched brass details, rigging cord, copper plates for the hull, and silk flag. All sheet ply sections are laser cut for accuracy.

Vélemények
0,0
0 vélemények alapján
5 csillag
0%
4 csillag
0%
3 csillag
0%
2 csillag
0%
1 csillag
0%
0 of 0 reviews

Sajnos egyetlen vélemény sem felel meg a jelenlegi kiválasztásnak